Sisteme de Management Integrate

Sisteme de Management Integrate

Ca urmare a dezvoltarii economice globale, organizatiile au fost supuse unei multitudini de riscuri provenite atat din mediul extern, cat si din cel intern, aşa ca a aparut necesitatea dezvoltarii unor „criterii de referinta generale” pentru a se putea pune in practica sisteme de management performant in domeniul calitatii produselor sau serviciilor, mediului, sanatatii si securitatii ocupationale, sigurantei alimentului, securitatii informatiei etc.
Anual, Organizatia Internationala pentru Standardizare (ISO) publica peste o mie de noi standarde ISO. Dintre standardele ISO, cele mai cunoscute sunt cele din familia 9000 – managementul calitatii si 14000 – managementul de mediu. Gama de standarde ISO este insa foarte mare, vizand domenii si problematici variate si, pentru a raspunde provocarilor globale, in ultimul deceniu au luat amploare certificarile privind sanatatea si securitatea ocupationala, securitatea informatiei sau siguranta alimentului.

In prezent, standardele de referinta pentru un sistem de management integrat sunt:

ISO 9001 – pentru calitate;

ISO 14001 – pentru mediu;

ISO 45001 – pentru sanatate si securitate ocupationala.

Adoptarea unui management integrat bazat pe toate cele trei sisteme ar fi solutia optima pentru o organizatie pentru a putea preveni si acoperi in mod optim tipurile de riscuri cu care se confrunta si pentru a putea raspunde cat mai bine cerintelor partilor interesate referitoare la calitatea produselor furnizate/serviciilor prestate, consecintele activitatilor organizatiei asupra mediului inconjurator, respectiv sanatatea si securitatea propriilor angajati. Organizatiile ale caror domenii de activitate nu implica riscuri mari in ceea ce priveste sanatatea si securitatea lucratorilor ar putea gasi insa soluţia optima prin adoptarea unui sistem de management integrat calitate-mediu.

Calitate

In conditiile actuale ale economiei de piata, calitatea trebuie considerata cheia strategica a competitivitatii produselor si serviciilor pe piata concurentiala. Produsele si serviciile oferite trebuie sa indeplineasca simultan doua conditii de baza: sa fie utile si rentabile. Pentru ca joaca un rol esential in performanţele organizaţiei moderne, calitatea trebuie să reprezinte preocuparea principală în cadrul managementului datorita implicatiilor economice si sociale care sunt de mare profunzime.

Pentru organizatiile din domeniul alimentar, solutia optima ar fi implementarea unui sistem integrat calitate-siguranta alimentelor (ISO 9001 si ISO 22000). Potrivit Natiunilor Unite, productia de alimente sigure si durabile reprezinta una dintre cele mai mari prioritati ale tuturor guvernelor care se confrunta cu problema sigurantei alimentare cauzata de cresterea populatiei si de complexitatea lanturilor de aprovizionare. Siguranta alimentara are in vedere prevenirea, eliminarea si controlul pericolelor alimentare, de la locul de productie pana la consumatorul final si poate fi mentinuta numai prin eforturile combinate ale tuturor partilor interesate: guverne, producatori, comercianti si consumatori finali. Noua editie a standardului ISO 22000 a fost adoptata de ISO in 2018 ca un raspuns la aceasta prioritate mondiala (www.iso.org – Raportul anual al ISO, 2018).

Pentru organizatiile prestatoare de servicii si care colecteaza, prelucreaza, stocheaza sau transmit informatii in forme diverse, solutia optima ar fi implementarea unui sistem de management integrat care ia in considerare atat serviciile furnizate cat si securitatea informatiilor ceea ce determina succesul durabil al organizatiei. Implementarea eficace si certificarea sistemului integrat – managementul serviciilor si securitatea informatiei in conformitate cu ISO/IEC 20000-1 si ISO/IEC 27001 garanteaza capabilitatea organizatiei de a furniza servicii standardizate, de un inalt nivel calitativ, asigurand in acelasi timp securizarea si protejarea resurselor organizatiei impotriva daunelor.
Tipul si numarul standardelor alese pentru crearea unui sistem de management integrat reprezinta o decizie strategica a organizatiei, decizie influentata de marimea, structura, sectorul de activitate, tipologia produselor sau serviciilor sale. Indiferent insa de structura sistemului de management integrat, contributia acestuia la dezvoltarea pe termen lung a organizatiei este de necontestat.
Importanta si contributia standardelor ISO la indeplinirea obiectivelor Natiunilor Unite pentru dezvoltare durabila este foarte bine argumentata chiar de Organizatia Internationala de Standardizare in documentul publicat în 2018 (disponibil pe www.iso.org).
Potrivit acestui raport cele peste 22000 de standarde si documente asociate contribuie la fiecare dintre cei trei piloni ai dezvoltarii durabile:
– economic – prin facilitarea comertului international, sustinerea dezvoltarii industriale, a competitivitatii pe pietele globale, utilizarii eficiente a resurselor naturale si umane, sigurantei alimentelor, sanatatii, a protejarii mediului sau a practicilor de afaceri sustenabile;
– social – standardele ISO acoperă toate aspectele sociale: bunastare, sisteme de sanatate, accesibilitate si incluziune sociala;
– de mediu – standardele ISO acopera aspecte pornind de la implementarea unui sistem de management de mediu sustenabil pana la masurarea si reducerea gazelor cu efect de sera, emisii si consum de energie incurajand consumul responsabil.