ISO 9001:2008 – Sistem de management al calitatii

La ora actuala, majoritatea organizaţiilor sunt interesate sa-si implementeze un sistem de management al calitatii(SMC) conform standardului ISO 9001:2008, certificarea SMC avand un impact favorabil asupra performanţei in afaceri.

Implementarea unui astfel de sistem faciliteaza tinerea sub control a proceselor organizatiei, generand increderea ca produsele/serviciile sunt in mod constant corespunzatoare din punct de vedere calitativ. Prin acest sistem organizatia se raporteaza la clientii sai, urmarind satisfacerea cerintelor acestora referitoare la calitate.

Avand in vedere conditiile actuale ale economiei de piata, calitatea trebuie considerata solutia pentru  competitivitatea  produselor si serviciilor pe piata concurentiala.

Produsele comercializate si serviciile prestate trebuie sa indeplineasca simultan doua conditii de baza: sa fie utile si rentabile. Cifra de afaceri a unei companii este dependenta de volumul vanzarilor;  pe piata concurentiala  reusesc numai acele produse/servicii care au un grad de utilizare mai ridicat si sunt obtinute in conditii de eficienta.

Calitatea si pretul sunt interdependente: un nivel mai ridicat al calitatii se reflecta asupra pretului de vanzare. Avand in vedere aceste considerente, Kaoru Ishikawa preciza necesitatea de a-l forma in spiritul calitatii in primul rand pe liderul organizatiei care fara o asemenea pregatire nu poate fi numit in functia de manager.

 

Calitatea (qualitas – fel de a fi, calitate, proprietate):

  • Din punctul de vedere al marketingului: “satisfacerea cerinţelor clientului…”
  • Din punctul de vedere al producatorului: “conformitatea cu cerinţele specificate…”
  • Din punctul de vedere al utilizarii: “aptitudinea de a fi utilizat…”

 

Conform standardului ISO 9000, standardul vocabular, calitatea inseamna un ansamblu de caracteristici esentiale care indeplinesc cerintele.
In concluzie, “calitatea unui produs/serviciu” defineşte totalitatea caracteristicilor care ii confera acestuia proprietatea de a satisface cerintele consumatorilor sau, altfel spus, care asigura integral realizarea scopului pentru care a fost creat. Un produs de calitate este un produs corespunzător pentru utilizare.

Managementul calitatii cuprinde toate activitatile prin care se orienteaza si se controleaza o organizatie in ceea ce priveşte calitatea.

 

Avantajele implementarii si certificarii SMC:

  • Tinerea sub control a tuturor proceselor organizatie ca urmare a aplicarii metodologiei PDCA (Ciclul lui Deming) cunoscuta sub numele de “Planifica-Efectueaza-Verifica-Actioneaza”
  • Realizarea unor produse/servicii ce corespund cu specificatiile tehnice si cu cerintele clientilor
  • Conformitatea cu cerintele legale aplicabile activitatilor desfasurate de organizatie
  • Cresterea eficientei prin reducerea costurilor de productie
  • Obtinerea unei evaluari obiective asupra performantelor calitative ale produselor/serviciilor prin efectuarea auditurilor de certificare/supraveghere
  • Cresterea motivarii personalului angajat
  • Cresterea prestigiului organizatiei
  • Cresterea cotei de piata